Kelj fel és állj!

Érdekes és egyben nagyon tanulságos adat, hogy egy ember naponta átlagosan 7,7 órát tartózkodik ülő testhelyzetben. Ezt az elsősorban a mozgásszegény életmóddal összefüggő  világjárványt, az "ülőmunka betegségeként" (Sitting Disease)  a különböző rákos megbetegedésekkel egy szinten tartják már számon.

sitting.png

Ez az adat még akkor is nagyon gyorsan összejöhet, ha egyébként sportos, aktív életet élsz! Egy jópofa program segítségével - amit a JustStand.org oldalon találtam - én is megnéztem a tegnapi napomat (szombat). Hajnali 45 perc futással, autózással, metrózással, gyaloglással, meccsnézéssel, iskolával tudtam 8, 5 órát produkálni.

nyil-le.jpg

Sitting Calculator

Ha már ott vagytok, érdemes a kalóriaégetés fület is kitölteni, hogy lásd, hogyan viszonyult az aktivitásod a kalóriafogyasztásodhoz.Ha a végén az derül ki, hogy többet égettél, mint amennyit az üldögéléssel "megspóroltál", akkor nyugodt lehetsz, mert tettél azért, hogy ne váljon számodra is veszélyforrássá az ülőmunka betegség.

Egy erre vonatkozó kutatás során azt tapasztalták, hogy a vizsgált 123 ezer embernél, akik legalább napi 6 órát ültek (munkahelyen, otthon) nagyobb eséllyel betegedtek meg (keringési, diabétesz, depresszió, tüdőbetegségek, rák - ezek nálunk is vezető halálokok!!!), mint fizikailag aktívabb társaik. 1996 és 2003 között vizsgált időszakban az inaktív életet élő nők esetében 94%-kal, míg a férfiak esetében 81%-kal nagyobb volt a valószínűsége, hogy a kelleténél hamarabb halnak meg az életmódjuk miatt. 

A másik probléma, hogy az ülő életmód - kényelmetlen székeken, nem megfelelő testhelyzetekben - a kiváltó és súlyosbító oka különböző háti és nyaki gerincproblémának, térdfájdalmaknak és más diszfunkciónak.

11.jpg

Nem megfelelő ülő testhelyzetben jóval nagyobb súly nehezedik a gerincoszlop bizonyos pontjaira, a csigolyák közötti porckorongokra és az ízületekre. Az izomrendszer problémái, a beállt, görcsös izmok  is a  tartásproblémák miatt válnak fájdalmassá. A két említett problémakör hátrányai összeadódnak, emiatt válik egyre inkább világméretű problémává a Sitting Disease.

Az elmés amerikaiak már meg is találták rá a megfelelő megoldást: ez a Stand Up Desk. Kiküszöböli az időzavarból eredő kifogásokat, a speciálisan kialakított munkahelyeden kedvedre váltogathatod az ülést és az állást, kiegészítve egy kis testmozgással. Hol van már az az idő, amikor arról győzködtük az üzleti partnereinket, hogy használják a lépcsőt a lift helyett, mert akkor több kalóriát égetnek el! Ezzel egyedi kialakítású munkaállomással (többféle megoldása létezik) - ha naponta 2 órát állva dolgoznak - heti 8-900 extra kalóriát tudnak elégetni és sokat javítható a testtartás, megelőzhetők a nyak és hátgerinc problémák.

sit-to-walk-station-desk-treadmill-6.jpg

 

Én továbbra is a sportos életmód nagy barátja vagyok és hiszem azt, hogy megfelelő sportaktivitás -munka - regeneráció arányok megtartásával az ilyen segédeszközökre nem lesz szükségünk ahhoz, hogy az életminőségünket javítani tudjuk. Most megyek is egy kicsit kertészkedni ebben a jó időben!

Tudományos forrás: 

Pronk NP, Katz AS, Lowry M, Payfer JR. Reducing Occupational Sitting Time and Improving Worker Health: The Take-a-Stand Project, 2011. Prev Chronic Dis 2012;9:110323.

“Leisure Time Spent Sitting in Relation to Total Mortality in a Prospective Cohort of US Adults.” Alpa V. Patel, Leslie Bernstein, Anusila Deka, Heather Spencer Feigelson, Peter T. Campbell, 5 Susan M. Gapstur, Graham A. Colditz, and Michael J. Thun. Am J Epid Published online July 22, 2010 (DOI: 10.1093/aje/kwq155)