Szülőtársak! Arisztotelész tudott valamit!

...és az XBox Kinect is sokkal jobban hasznosítható az algebra tanulásában, mint a League of Legends!

Az élsport problémái ide, mindennapi testnevelés oda, közép és hosszú távon nem hibázik az a szülő, aki iskola után is támogatja a gyermeke sportolását. Nemzetközi kutatások azt bizonyítják, hogy akár a matek kettes (vagy ötös) is könnyebben megvan azáltal, ha a gyerek a délutánjait nem a számítógép előtt  vagy a matektanáránál tölti.

genius.jpg

Tengernyi tudományos kutatás foglalkozik azzal, hogyan lehetne jobban aktivizálni a gyermekeinket ahhoz, hogy csökkentsük a mozgásszegény életmódból eredő problémákat, mint gyermekkori elhízás, cukorbetegség, magas vérnyomás, mozgásszervi fejlődés elmaradása, arról viszont keveset hallottunk eddig, hogy az aktivitásnak milyen más, nem a testi egészségre ható - hosszabb távon is érezhető  - jótékony hatásai vannak.

Márpedig vannak! Az Active Living Research által támogatott kutatások bebizonyították, hogy gyermekkorban szoros összefüggés van a napi rendszerességű fizikai aktivitás és a megszerzett akadémikus tudás és annak minősége között. Több kutatócsoport is közvetlen kapcsolatot talált a fizikai fittség és az értelmi képességek  - kiemelten a matematika, olvasás és íráskészség - fejlődése között. 

Egy kísérletben azt vizsgálták, hogy van-e különbség gyerekek között a figyelem és a koncentrációs készség tekintetében, ha az egyik részük 20 percet a feladat elvégzése előtt csendben ült, míg a másik ugyanannyit sétált. A különbség szembetűnő! A bal oldali agy képén ( csendben ülő gyermeknél) jóval alacsonyabb agyi aktivitást figyeltek meg, mint a feladatmegoldás előtt 20 percet aktívan sétáló tanulók agyában (jobb oldali ábra, ahol a kék szín az agy normál aktivitását mutatja).

a_seta_es_az_agyi_aktivitas.jpg

Azt tapasztalták, hogy a fittség növekedésével egyre javult a koncentráció és a memória és ez közép és hosszú távon az egyes tantárgyakban elért eredményt is pozitívan befolyásolta. Az általuk kidolgozott FITKids nevű iskola utáni sportprogramba bevont gyermekeknél  -9 hónapos folyamatos részvételt követően - az agyi aktivitásaik a következőképpen alakultak (a kék a normál aktivitás, míg a sárga, piros a megnövekedett agyi aktivitást jelöli):

gyereksport_es_akademiai_tudas.jpg

Amellett, hogy az alsó sorban lévő kontrollcsoporthoz (várólistások) viszonyítva jóval nagyobb aktivitást mértek, fittebbek lettek, alacsonyabb testzsírszázalékot produkáltak, javult a hosszú távú memóriájuk és az eredmény megmutatkozott tudástesztjeik eredményén is. A hasonló módon aktivizált gyerekek a standard tudásteszteken átlagosan 6%- kal jobb eredményt értek el, mint kevésbé fitt társaik. 

firstbeat_school-monitoring-session.jpg

Azok a 11-12 éves gyerekek, akik különböző, fittséget célzó magas intenzitású csapatsportot űztek, vagy csoportosan vettek részt intenzív fitness edzéseken, sokkal több kifejezést tudtak megjegyezni egy memóriafelmérés során, mint kevésbé aktív társaik. A kamaszok között végzett másik felmérés során arra is sikerült bizonyítékot találni, hogy azoknál, akik olyan sportágat választottak, ahol fontos a szerepe a koordinációs képességnek (reakcióidő, egyensúly, súlypontáthelyezés, irányváltás) jóval magasabb volt a koncentrációs készségük szintje  az iskolai tantárgyak esetében is. 

A fent leírtakat figyelembe véve Arisztotelész már több, mint kétezer évvel ezelőtt tudhatott valamit az aktív élet és a tudás összefüggéséről, amikor megalkotta a körbesétálva tanító (peripatetikus) iskoláját, amit ha 2015-ben nem is tudunk reprodukálni, de annyit feltétlenül tehetünk, hogy támogatjuk gyermekeink iskola utáni sporttevékenységét és mindent megteszünk azért, hogy ha már bevezették, az illetékesek töltsék meg végre valódi tartalommal a mindennapos testnevelés - egyébként láthatóan jótékony - intézményét!

Addig is egy kedves és tanulságos, igazi XXI. századi kutatási eredmény az eddigiek mellől:

Kedves szülőtársak! Ha a gyerek végképp nem vehető rá a sporttevékenységre és ki sem mozdul a számítógépe mellől, akkor annyit tehetnek, hogy nem holmi lövöldözős vagy stratégiai játékot vásárolnak, hanem Xbox Kinectet vagy Nintendo Wii-t, mert egy kutatás kimutatta, hogy ezeknek az aktív számítógépes játékoknak a játszása is hasonló pozitív hatást gyakorolt a matematika tudás fejlődésére, mint a szabadban végzett edzésaktivitás.

dance_central_performit.jpg

Forrás: Active Living Research Active Education: Growing Evidence on Physical Activity and Academic Performance (Research Brief)