Jégzselé vagy forró fürdő?

Nem mindegy, hogy mikor hűtjük és mikor melegítjük a sportsérüléseinket!

Igen kellemetlen dolog tud lenni, ha az áhított hétvégi pályára lépést az húzza keresztbe, hogy az edzésen szerzett rutinsérülést pont ellenkező módon kezeli magán a sportoló, mint ahogy azt a probléma megkívánná. Múltheti történet, amikor a friss zúzódás kezelésére alkalmazott forró fürdő, az így keltett felesleges vérbőség csak tovább fokozta a sérült végtag fájdalmát, amire a játékos másnap már alig tudott ráállni. A későn jött telefonhívása során derült fény a "turpisságra". Ebben a gyors és hatékony segítségre képtelen helyzetben határoztam el, hogy egy posztban összefoglalom, a különböző sérülések esetén milyen otthoni fájdalom- és gyulladáscsökkentő terápiát érdemes használni.

icevheat3_0.jpg

A sportpályákon elkerülhetetlenek a kisebb-nagyobb sérülések, amelyeket ha nem időben és nem megfelelően kezelünk, indokolatlanul meghosszabbíthatják a gyógyulási, illetve inaktív időszakot. Az otthoni kezelések között az egyik leggyakoribb a jegelés (fagyott borsóval, jégzselével, jégtömlővel vagy éppen hűtött vizes törölközővel) és a forró fürdő (vagy melegített sózsák, speciális elektromos övek, kötések, infralámpa), de az a tapasztalatunk, hogy a sportolók sok esetben nem a sérülésnek megfelelően választják meg a kezelést. Az alkalmazási félreértések oka az élettani különbségekben keresendők. Alapvetően mindkét terápia fájdalom és gyulladáscsillapító hatású, de a jótékony eredményt más- más feltételek mellett és különböző módon érik el:

fire_and_cold.jpg

A hidegterápia, vagy jégterápia elsősorban az akut (friss) sérülések kezelésében hatékony segítség. Érdemes azonnal, a sérülés után megkezdeni a testrész jegelését, illetve az első néhány napban rendszeresen ismételni a kezelést, hogy elkerüljük a sérülés krónikussá válását.

Alkalmazd a következő esetekben:

  • Rándulások, ficamok fájdalomcsillapítására
  • Izmok túlterheléséből adódó izomhas- és ínirritációk tüneteinek enyhítésére
  • Izomhúzódások fájdalmának csillapítására
  • Izomszakadások kezelésekor 
  • Zúzódások  okozta duzzanatok eltüntetésére
  • Összefejelések utáni fejfájás lüktetésének enyhítésére
  • Migrénes fejfájás enyhítésére
  • Enyhe égési sérülések esetén
  • Edzések, mérkőzések utáni regeneráláshoz (hűsítő sportkrémek)
  • Gyulladt, sérült ízületek és izmok megnyugtatására

lovren_serulese.png

A melegterápiát elsősorban a krónikus (tartósan fennálló) sérülések tüneteinek kezelésére, regeneráló hatás elérésére használjuk. Bizonyos esetekben, főleg lazító hatás elérésére a sporttevékenység előtt, míg az izom és ízületi merevség oldására terhelés után alkalmazzuk. Fontos különbséget tenni nedves meleg (dunszt) és száraz meleg között az alkalmazást tekintve.

Alkalmazd a következő esetekben:

  • Az akut gyulladás után az ízületek, izmok feszességének, merevségének csökkentésére
  • Túlterhelt, fáradt izmok bemelegítésére (bemelegítő sportkrémek)
  • Izomhúzódások regenerációja során, a gyulladás levonulása után
  • A nyaki izmokból kiinduló feszítő fejfájás tüneteinek enyhítésére
  • Ízületi kopások és az ízületi felszín kopásából adódó gyulladások utókezelésére
  • Gyógyszeres kenőcsök bőrbe juttatására -nedves dunszttal

Az egyes fájdalomcsökkentő megoldások alkalmazásának korlátai és kontraindikációi is vannak. Jó ezeket is figyelembe venni, mielőtt nekifogunk sportsérüléseink otthoni kezelésének!

Ha bizonytalan vagy, netán nem boldogulsz, bátran kérj segítséget szakembertől!

fire_and_cold_2.jpg