A folyadékpótlás szerepe az eredményességben

1. rész - A BŰVÖS 3%

Itt a nyár és tart a felkészülési program az őszi szezonra. A kettő metszetében pedig ott vannak azok a jellemző fogalmak, mint: meleg, izzadás, szomjúság, víz, hőguta, hidegrázás, izomgörcsök és egyéb bajok az előkészületi mérkőzések közben és végén. A rosszullétek oka az esetek többségében a nem megfelelő folyadékbevitelben keresendő. Amikor egy szombat délelőtti edzőmérkőzés után a csapatunk több játékosa is hasonló tünetekkel dőlt ki, elhatároztam, hogy több részletben összefoglalom nektek, mit érdemes tudni a "folyadékpótlás" témáról, hogy tudatosabban és felkészültebben vágjatok neki az edzéseknek, mérkőzéseknek.

dehidratacio-3.jpg

Ez most az az időszak, amikor a magára valamit is adó honlapok, blogok biztos írnak valamilyen posztot a folyadékpótlás szükségességéről. Én nem terveztem, de a mérkőzéseken és edzéseken látottak távol voltak attól a sportolói tudatosságtól, ami szükséges ahhoz, hogy sérülésektől mentesen és megfelelő teljesítményszinten vészeljétek át a kánikulai időszakot és ez az eredményességre is pozitív hatással legyen.

Néhány tényadat bemelegítésnek: 

  • Egy egészséges ember teljes testtömegének 66%-a víz
  • Egy megfelelő állapotban lévő sportoló izomzatának 75%-a víz
  • A csontozat 32%-a víz
  • A vér tömegének 93%-át alkotja a víz

Az itt felsorolt alkotóelemek létfontosságúak és alapjaiban határozzák meg a sportoló teljesítőképességét, ebből adódóan belátható, hogy bármilyen változás jön létre ezeknek az alkotóknak a víztartalmában az közvetlen hatással lesz a sportoló teljesítményére is.

Milyen élettani folyamatokhoz szükséges víz a sporttevékenység során?

vizvesztes_elettana.jpg

 

Egy 70 kg-os sportoló átlagos veszített vízmennyisége egy megerőltető edzés vagy mérkőzés során a testtömegének 2- 5% -a is lehet (ennél extrémebb egyedi esetek is lehetségesek), amit a külső környezet állapota, esetünkben a kánikula csak súlyosbít. 

A 3%- os vízveszteség viszont már klinikailag súlyos dehidratáltságnak minősül, ami akár halálos is lehet!

Ezen egyszerű összefüggés alapján meg is fogalmazhatjuk az első aranyszabályt, amit sportolónak, edzőnek, szülőnek szem előtt kell tartania:

EL KELL ÉRNI, HOGY A SPORTOLÓ (FELNŐTT VAGY UTÁNPÓTLÁS KORÚ EGYARÁNT) FOLYADÉKVESZTESÉGE NE LEGYEN NAGYOBB A TESTSÚLYÁRA VETÍTETT 2%-NÁL!

 

Tehát inni kell, tervszerűen, sokat és jó minőségben! Azokra a kérdésekre, hogy:

 

  • Milyen a megfelelő szomjoltó?
  • Hogyan lehet hatékonyan elkerülni a folyadékvesztés veszélyzónáját?
  • Hogyan legyünk tudatosak és tervszerűek a víz visszapótlásában?
  • Milyen szabályokat kell betartani hozzá?
  • Mit tegyünk ha már baj van?

a sorozat következő részeiben kaphatjátok meg a választ!