Hengerezzetek!

Önmasszázs a sérülések elkerülése, illetve a jobb rehabilitáció érdekében

Az utóbbi néhány napban tömegesen zúdultak rám a kérdések azzal kapcsolatosan, hogy mi történik a sportolóinkkal? Netán, valami új relaxációs technikát vezettünk be, vagy így büntetjük őket valamiért? Éppen ellenkezőleg! A képen is látható technika nem büntetés, hanem az izomlazítás, izomregeneráció egy nagyszerű eszköze, amit az élsportolók már készségszinten használnak, viszont a hobbisportolók még nem ismerik eléggé, nem mérik fel igazán reálisan a fontosságát. Nézzük meg, milyen jelentősége van ennek az önmasszázs technikának a jobb teljesítmény elérése érdekében!

a.jpg

Az SMR (Self Myofascial Release) technikának nevezett gyakorlatok alapjai az emberi anatómiában és élettanban keresendők. Az izmainkat és a belső szerveinket is kötőszövet veszi körül, ez a térkitöltő és támasztó és védelmi szerepet betöltő szövet (izompólya vagy fascia) teljesen összefüggő hálózatot alkot, testünkben minden pontja összeköttetésben van egymással.

"A fascia tulajdonképpen maga a kötőszövet, amely hidat képez a test funkcionális egységei között. Minden szövetet, szervet, izmot behálóz, összeköt, formál, támaszt ad és összetart. Belső kapcsolatot teremt a koponyától a talpig szinte a test minden részével. Megadja az izmok, szervek, csontok, az agy és az idegrendszer tartását, elrendezését, körülveszi a testben lévő folyadékot."

Így néz ki valójában az izompólya (forrás:internet):

fascia.jpg

 Ennek a hálózatnak a szilárdsága változik. Ha valamilyen sérülés (ütés, húzódás, vagy csak éppen megterhelés utáni fáradtság) éri az izomrendszert, ha valahol fájdalmat érzünk, ott valószínű, hogy ez a kötőszövetes fascia merevebb állapotban van és ez nem engedi a fájdalmat okozó izomgörcsök megfelelő gyógyulását. Ha sikerül fellazítanunk az adott területen az izompólyát (fasciát - hogy szokjuk a latin kifejezést is), akkor csökken, vagy megszűnik a fájdalom, felgyorsul a sérülés, izomfáradtság utáni regeneráció. Ennek kiváló eszköze az SMR henger, ami különböző feladatokon keresztül eléri ezt a bizonyos lazító hatást a kötőszövetben.

Íme néhány hengertípus (kép forrása: www.futasvelem.blogspot.com):

smr_hengerek.png

Nézzük, milyen jótékony hatásai vannak a hengerezésnek?

  • Az edzésgyakorlatok vagy verseny előtti izomlazítás,
  • Az izompólya nyújtásával, lazításával az esetleges sérülések megelőzése,
  • Hibás mozgásminták korrekciója. Egy sérülésből eredő rossz mozgásminta nem áll helyre a gyógyulás után azonnal, hiszen az idegrendszer egy biztonságosabb mozgásmintát követ a fájdalom és a további sérülések elkerülése miatt. 
  • Edzések, mérkőzések, versenyek utáni izomregeneráció,
  • Alvó, elgyengült izmok "ébresztése", optimális izomtónus beállítása,
  • Az egyéni testtudat javítása, hiszen az idegrendszert rengeteg, a test állapotáról visszajelző inger éri a bőr, az izmok, a kötőszövet felől általa.
  • Relaxáció és közérzetjavítás.

 Az SMR technikát érdemes a mindennapos edzésprogram és regeneráció részévé tenni, mert a szervezeted meghálálja többletteljesítmény formájában.

Ha edzések, versenyek előtti bemelegítés részeként használod (mint, ahogy azt az első képen is megfigyelhetjük a Rákosmenti TK labdarúgóinál), akkor ne feledd a szabályt:

A hengerezés mit sem ér nyújtás nélkül! A korrekciós fellazítás után az izmok nyújtása és az ízületek megfelelő mobilizálása is elengedhetetlen. Tartsátok be a sportspecifikus bemelegítés három lépését:

1.) Fellazítás (hengerezés)

2.) Statikus nyújtás

3.) Dinamikus nyújtás, bemelegítés

Ha valaki szeretné megtanulni az SMR  feladatainak helyes kivitelezését, forduljon hozzánk bizalommal! Mindenkinek jó hengerezést és hatékony izommunkát kívánok!